Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

Κυριακή Δ' Νηστειών: "Κλίμαξ" ένα βιβλίο για όλους.



Σήμερα  κκλησία μας τιμ τν γιοωάννη, συγγραφέα το βιβλίου «Κλίμαξ». Θέλοντας ο γιοι πατέρες μας ν μς πενθυμίσουν τι  πνευματικ ζω εναι μία σκάλα, μία κλίμακα, πο ξεκιν π τ γ καφθάνει στν ορανό, φιέρωσαν τν τέταρτη Κυριακ τν Νηστειν στν γιο ωάννη.
γραψε να πέροχο βιβλίο, που παρουσιάζει τν γνα τν σκητν τς ρήμου ς σκάλα μ τριάντα τρία σκαλοπάτια, τν ποίανεβαίνουν ργ κα σταθερά, γι ν φθάσουν στν τελείωση κα τν λοκλήρωση τομοναχικο δεώδους. μως τ βιβλίο εναι ταυτόχρονα κα να χρήσιμο βοήθημα γι τος λαϊκος πο πιθυμον ν σκηθον στν πνευματικ παλαίστρα κα ν φθάσουν σμεγάλα ψη ρετν. ς δομε κάποιες συμβουλς τς Κλίμακας, γι ν καταλάβουμε πόσο κερδισμένος μπορε ν βγ  ελαβς χριστιανς τς ποχς μας. Γράφει στ κεφάλαιο περ τς πακος  μέγας σκητς τς κκλησίας μας: «Τν ψυχπο συνηθίζει ν ξομολογεται,  σκέψη τς ξομολόγησης τ συγκρατε σν χαλινάρι κα δν τν φήνει ν μαρτήσντιθέτως τς μαρτίες πο δν σκέπτεται κάποιος ν τς ξομολογηθ, συνεχς τς διαπράττει». Στ συνέχειαναφέρει τ ξς ντυπωσιακά: «Εδα να νεπρόκοπο μαθητ πο καυχτο γιτ κατορθώματα το πνευματικο του διδασκάλου. Νόμιζε πς θ δοξαζότανπ τν πνευματικ πλοτο το γέροντός του. λλ μλλον ποδοκιμάστηκε, διότι λοι τν ωτοσαν πς να καλ δέντρο βγαλε τόσο καρπο κλωνάρι».


Στ κεφάλαιο περ μετανοίας γράφει  γιος: «Μετάνοια εναι  συμφιλίωση μτν Κύριο μ ργα ρετς ντίθετα πως τ παραπτώματά μας. Μετάνοια σημαίνει θεληματικ πομον λων τν θλιβερν πραγμάτων. Πρν π τν πτώση ο δαίμονες ποκαλον τν Θε φιλάνθρωπο. Μετ μως π τν πτώση Τν ποκαλον σκληρό. ταν  συνείδηση παύει ν μς λέγχ γι μαρτίες, ς προσέξουμε μήπως ατ δν φείλεται στν καθαρότητα, λλ στν μβλυνση τς συνείδησης ξαιτίας πλήθους μαρτιν».
Στν βδομο λόγο του περ το χαροποιο πένθους σημειώνεται πς ποιος περν τ ζωή του συνεχς μ τ κατ θεν πένθος, δν παύει ν ορτάζει καθημερινά. κενον μως πο συνεχς πανηγυρίζει σαρκικ κα λικά, τν περιμένει τ αώνιο πένθος.
Γι τν καταλαλι σημειώνει  γιος: «Εδα νθρωπο πο μάρτησε φανερά,λλ μετανόησε μυστικά. Κα ατν πο ο λλοι κατέκριναν ς νήθικο,  Θες τν θεώρησε γνό, διότι μ τν μετάνοιά του Τν εχε πλήρως ξευμενίσει. Νεσαστε σίγουροι, σες πο κακς κρίνατε τς ξένες μαρτίες, τι γι σαμαρτήματα κατακρίνατε τν πλησίον, θ περιπέσετε κι σες σ ατά».
Στ κεφάλαιο περ γαστριμαργίας γράφει: « χορτασμς π φαγητ εναι πατέρας τς πορνείας, ν  θλίψη τς κοιλις εναι πρόξενος τς γνότητος.νειρα γύρω π φαγητ κα τροφς συναντνται στν καρδι τν γαστριμάργων κα νειρα γύρω π τν κόλαση κα τν μέλλουσα κρίση συναντνται στν καρδι τν μετανοούντων.  νος κείνου πο νηστεύει προσεύχεται καθαρ κα προσεκτικά, ν κείνου πο δν γκρατεύεται, εναι γεμάτος π κάθαρτες εκόνες».
Γι τν φιλαργυρία γράφει: «Δν θ λείψουν τ κύματα π τν θάλασσα, οτεπ τν φιλάργυρο  λύπη κα  ργή. ίζα λων τν κακν εναι  φιλαργυρία, πο διαμορφώνει μίση κα κλοπς κα ζήλιες κα μνησικακίες κα σπλαχνίες κα φόνους».
Σημειώνει  γιος γι τν κενοδοξία: « κενόδοξος φαινομενικ σέβεται τν Θεό, λλ στν πραγματικότητα πιζητε ν ρέσ στος νθρώπους κα χι στν Θεό. Κενόδοξος εναι κάθε πιδεικτικς νθρωπος. Εναι μεγάλο πργμα νδιώξς π τν ψυχή σου τν παινο τν νθρώπων, μεγαλύτερο μως εναι νδιώξς τν παινο τν δαιμόνων. ταν ρχίζουν ν μς παινον, ς θυμηθομεμέσως τ πλθος τν νομιν μας κα τότε θ δομε πς εμαστε νάξιοι τιμν».
Στν περ ταπεινοφροσύνης λόγο γράφει πς  γάπη κα  ταπείνωση εναιερ ζευγάρι.  μία ψώνει κα  λλη συγκρατε σους ψώθηκαν κα δν τοςφήνει ν πέσουν.
Γι τν προσευχ μς συμβουλεύει ν μν πιδιώκουμε ν λέμε πολλ λόγια, γι ν μν διασκορπίζεται  νος μας, ναζητντας λόγια, διότι νας λόγος τοτελώνη ξιλέωσε τν Θε κα λίγες λέξεις πίστεως σωσαν τν ληστ στ Σταυρό. Ν μν ρνούμαστε τν προσευχ γι κάποιον πο μς τ ζήτησε, στω κι ν δν διαθέτουμε καρποφόρα προσευχή, διότι  πίστη κείνου πο μς ζήτησε τν προσευχή, σωσε πολλς φορς κι κενον πο προσευχήθηκε.
Τελειώνοντας τ βιβλίο του στ τριακοστ κεφάλαιο, ναφέρεται στν πίστη, στν λπίδα κα στν γάπη, τ ελογημένο τρίπτυχο τν ρετν, ποβρίσκονται στν κορυφ τς πνευματικς ζως. 
Καλ κα χρήσιμο θ εναι γι λους μας ν προμηθευτομε τ βιβλίο τογίου ωάννου, γι ν τ χουμε ς δηγ πρς τν κατάκτηση τν ρετν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου