« Η
Εκκλησία δεν ανακηρύσσει τους αγίους της με μέτρα ατομικής ηθικής τελειότητας.
Στα πρόσωπα των αγίων δεν βλέπει η Εκκλησία τα κοσμικά πρότυπα ενός άψογου
ηθικού βίου, αλλά βλέπει την ενσάρκωση της αλήθειάς της, την ένσαρκη μαρτυρία
της σωτηρίας, τους πρώτους καρπούς της Βασιλείας του Θεού, τις «απαρχές» της
ζωής, προς την οποία ολόκληρη η Εκκλησία οδεύει. Η ατομική αρετή δεν συνιστά
αγιότητα, αν δεν υπηρετεί την φανέρωση και μαρτυρία της Εκκλησίας. Ενώ η
μετάνοια του ληστή την τελευταία στιγμή της ζωής του, χωρίς καμιά ορθολογική
επανόρθωση των κακουργημάτων του βίου του, τον αναδείχνει άγιο της Εκκλησίας,
υπόδειγμα και μέτρο του «καινού τρόπου της υπάρξεως» – της ερωτικής
επιστρεπτικής φοράς του ανθρώπου στο Θεό – πρώτο πολίτη της Βασιλείας. Μόνο αυτή
η σύνδεση της αγιότητας με την αλήθεια της Εκκλησίας, και όχι με την ατομική
αρετή , μπορεί να μας οδηγήσει σε μια σωστή κατανόηση του γεγονότος της
αγιοποίησης του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Αν στα πρόσωπα των Αποστόλων είδε η
Εκκλησία τους «θεμελίους» της θείας οικοδομής της «όντος ακρογωνιαίου αυτού του
Χριστού – τους θεμελιωτές της φανέρωσης – Βασιλείας του Θεού πάνω στη γη – στο
πρόσωπο του Μεγάλου Κωνσταντίνου είδε τον Ισαπόστολο, τον θεμελιωτή της ορατής
καθολικότητας και οικουμενικότητας της Εκκλησίας.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου