Τό θέμα του ρατσισμοῦ καί τῆς ξενοφοβίας ἀπασχόλησε τή Χριστιανική Ἐκκλησία ἀπό τήν ἀποστολική ἀκόμη ἐποχή.
«Ξενοφοβία καί φιλαδελφία κατά τόν ἀπόστολο Παῦλο» ἦταντό 2008 καί τό κεντρικό θέμα τῶν 14ωνΠαυλείων, πού διοργάνωσε ἡ Ἱερά Μητρόπολή μας. Ὡς συμβολή στήν ἐπικαιρότητατ ῶν ἡμερῶν μας, παραθέτουμε τίς παρακάτω σκέψεις, βασισμένες στή διδασκαλία τοῦ ἀποστόλου Παύλου, πάνω στήν ὁποία, ἄλλωστε, στηρίζεται καί ἡ δισχιλιετής πρακτική τῆςἘκκλησίας μας.
*********************
«Ξενοφοβία-ρατσισμός, ἀπό τή μιά καί φιλαδελφία, από τήν ἄλλη». Ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἔχει κάνει ἤδη τήν ἐπιλογή του ἀνάμεσα στίς δύο αὐτές ἔννοιες, ἀνάμεσα σέ αὐτέςτίς δύο συμπεριφορές, στήν ἐπιστολή του πρός τούς Ἑβραίους:«Ἡ φιλαδελφία μενέτω· τῆς φιλοξενίας μή ἐπιλανθάνεσθε».
Ἡ ἐπιλογή τοῦ ἀποστόλου εἶναι σαφής. Καί δέν μποροῦσε νά εἶναι διαφορετική γιά τόν ἀπόστολο πού γεννήθηκε σέ μία πόλη-τόπο συναντήσεως ἐθνῶν καί θρησκειῶν, σέ μία πόλη ἀνοικτή στό διαφορετικό καί στό «ξένο». Ἡ μεταστροφή του στή θρησκεία τοῦ Ναζωραίου, τόν ἔκαναν νά ἐπανεξετάσει τή σημασία τῶν δύο ὅρων στή ζωή του καί νά ἐπαναδιατυπώσει τό περιεχόμενο καί τό νόημά τους. Ἀφετηρία καί τῶν δύο εἶναι ἡ ἀγάπη, ἡ ἀγάπηὅπωςτήν δίδαξε καί τήν ἐνσάρκωσε ὁ Χριστός καί ὅπως τή βίωσε ἡ Ἐκκλησία μας στό πέρασμα τῶν καιρῶν.
Ἡ βίωση τῆς ἀγάπης ὑπό τό φῶς τοῦ Εὐαγγελίου, ἡ ὁποία ἀντιμετωπίζει τόν πλησίον ὡς ἑαυτόν, ἔχει ὡς αὐτονόητο ἐπακόλουθό της τή φιλαδελφία. Συχνά δημιουργεῖται ἡ ἐντύπωσηὅτι, ὅταν ἡ Ἐκκλησία ἀναφέρεται στή φιλαδελφία, ἀναφέρεται ἀποκλειστικά σέ ἀδελφού ἐν Χριστῷ. Ἡ Ἐκκλησία ἀντιμετωπίζει ὡς ἀδελφούς ὅλους τούς ἀνθρώπους γιά τούς ὁποίους «Χριστός ἀπέθανεν», καί πρός χάριν ὅλων αὐτῶν, ἀνεξαρτήτως τῆς ἐθνικότητος καί τοῦ θρησκεύματος, ἀσκεῖ τό ἱεραποστολικό, φιλανθρωπικό καί κοινωνικό τῆς ἔργο.
Ὁ ἴδιος ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ὅταν ἔρχεται πρός τή Μακεδονία, δέν ἔρχεται πρός ἀδελφούς, ἀλλά πρός ξένους. Ὅταν ἀνεβαίνει στόν Ἄρειο Πάγο καί ἀπευθύνεται στούς Ἀθηναίους πού ἔχουν στήσει βωμό στόν ἄγνωστο Θεό, δέν ὁμιλεῖ πρός ἀδελφούς ἀλλά πρός ξένους. Ὁ ἴδιος, ἄλλωστε, ζεῖ ὡς ξένος στή γῆ, καθώς ἀντιμετωπίζεται ὡς ξένος κατά τή διάρκεια τῶν ἀποστολικῶν περιοδειῶν του καί ἀναγκάζεται συχνά νά φεύγει καταδιωκόμενος καί συκοφαντούμενος ἀπό τίς πόλεις στίς ὁποῖες κηρύττει τόν εὐαγγελικό λόγο. Ζεῖὡς ξένος καί κινεῖται ὡς ξένος. Ὅμως ὁ ἴδιος μοχθεῖ καί κοπιάζει καί κινδυνεύει καί προσεύχεται γιά ὅλους ὅσους τόν διώκουν ἤ τόν εἰρωνεύονται ἤ τόν κατηγοροῦν, γιατί θέλει νά ἐξοικειώσει αὐτούς τούς ξένους γι᾽αὐτόν ἀνθρώπους μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ καί νά τούς μεταποιήσει σέ ἀδελφούς του.
*********************
Αὐτή ἡ ἀντιμετώπιση τοῦ κόσμου καί τῶν ἀνθρώπων ὁδήγησε τήν Ἐκκλησία στό νά ἔχει μιά διαφορετική ἀπό τή συνήθη θεώρηση τῶν ξένων. Γιά τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία δέν ὑπάρχουν οὐσιαστικά ξένοι. Εἴμαστε ὅλοι ξένοι στή γῆ, γιατί «οὐκ ἔχομεν ὧδε μένουσαν πόλιν ἀλλά τήν μέλλουσαν ἐπιζητοῦμεν», τήν ἐπουράνια πατρίδα. Δέν εἴμαστε ὅμως ξένοι, ἐφόσον ὅλοι ἀν εξαιρέτως εἴμαστε τέκνα τοῦ Θεοῦ. Γι᾽αὐτό καί ἡ ἔννοιες τῆς ξενοφοβίας καί τοῦ ρατσισμοῦ εἶναι παντελῶς ξένες πρός τήν Ἐκκλησία, καθώς «οὐκἔνι Ἕλλην καί Ἰουδαῖος, ... βάρβαρος, δοῦλος, ἐλεύθερος».
Ὑπό τήν προοπτική αὐτή εἶναι ἀνάγκη νά ἐπανατοποθετηθοῦμε καί ἐμεῖς ὡς πρόσωπα καί ὡς μέλη τῆς Ἐκκλησίας στό ἀντιθετικό δίπολο τῆς ξενοφοβίας-ρατσισμοῦ καί τῆς φιλαδελφίας, ἀκολουθώντας τή δισχιλιετῆ διδασκαλία καί πρακτική τῆς Ἐκκλησίας.
Ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος καί ὁ σύγχρονος κόσμος καλεῖται διά τῆς οὐσιαστικῆς ἐφαρμογῆς τῆς ἀρετῆς τῆς ἀγάπης πρός τόν πλησίον νά ἀντιμετωπίσει τό φαινόμενο τῆς ξενοφοβίας καί τοῦ ρατσισμοῦ, πού τελικά ἀποξενώνει τόν ἴδιο καί ἀπό τόν συνάνθρωπό του καί ἀπό τόν Θεό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου